Digital strategi: Viktigere enn noen gang!

De fleste bedrifter er klar over at de burde ha en god forretningsstrategi som skal føre bedriften mot sine mål. Bedrifter skryter av at de er moderne og er på digitale plattformer, men har de virkelig noen plan over hvorfor de er der? En digital strategi brukes for å skaffe en konsekvent retning for en bedrifts digitale markedsførings-aktiviteter. Vi lever i en tid hvor bedrifter interagerer med kunder gjennom digitale plattformer, akkurat derfor burde man ha mer fokus på bedriften sin digitale strategi. Den digitale strategien burde kunne implementeres inn i bedriften sin forretningsstrategi. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle deg hvordan du med enkle grepp kan lage en digitale strategi for dine bedrift.

Ligger det noe plan bak hvorfor din bedrift er på digitale plattformer?

Gjennom forelesninger med Anders Mamen har vi lært mye om digitale strategier, og vi har blant annet lært at man burde bruke en modell som rammeverk fra strategien. En slik modell vil hjelpe deg med å utforme strategien, i tillegg til at det blir mer strukturert. Det finnes mange forskjellige modeller man kan bruke, men jeg vil anbefale å bruke SOSTAC modellen.

SOSTAC modellen steg for steg.

1. Situasjonsanalyse:

Første punkt i denne modellen handler om en analyse av omgivelsene til en bedrift. Hvor er bedriften i dag? Hvor står vi i markedet? Her anbefaler jeg at du bruker en SWOT analyse for å se på interne styrker og svakheter og eksterne trusler og muligheter.

2. Mål

Punkt 2 i modellen handler om å sette mål for bedriften, hvor ønsker du å få bedriften din? Her ville jeg anbefalt å bruke OKR for å sette mål for bedriften din. Vet du ikke hva OKR er, sjekk ut innlegget til Karl Philip Lund (https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/).

3. Strategi

Som overskriften tilsier så handler dette punktet om hvilken strategi man skal bruke for å nå målene sine. Det finnes mange forskjellige strategier som man kan bruke. Jeg ville anbefalt å bruke en strategi som er mer detaljorientert, slik at det blir enklere å implementere den i forretningsstrategien. Bruk eksempelvis canva business modell, denne er veldig enkel å fylle ut.

Canvas business model kommer med nøkkelspørsmål som gjør det enklere å utforme strategien din.

4. Taktikk

Når du har valg strategien din, så må du velge hvordan du skal gjennomføre strategien. De er hovedsakelig 3 forskjellige taktikker du kan bruke, under vil jeg legge med et bilde av de forskjellige sammen med verktøy du kan bruke.

Velg taktikk med tanke på hva som passer best for din bedrift og deres kundegruppe. Det kan være lurt å gå ut bredt, test mange forskjellige virkemidler, senere gjør du en analyse på hvilke som er mest lønnsomme.

5. Aktivitetsplan

Nå vet du hva som skal gjøres, du vet også hvordan du skal gjøre det. Da må du lage en aktivitetsplan helt ned på detaljnivå over alle aktiviteter som bedriften skal utføre. Her skal alle detaljene være plass, og fungere som et rammeverk for aktivitetene til bedriften. Det gjør det også lettere for bedriftens ansatte å forholde seg til hva de skal gjøre.

6. Kontroll og målinger

Dette punktet handler om å analysere alle aktiviteten du har gjort i de 5 tidligere stegene. Her burde analyseverktøy som google analytics kobles inn. Punkt 2 i modellen handler om å sette mål, i punkt 6 skal du måle om du klarte disse målene. Hva kunne bedriften gjort anderledes? Hva fungerte? Hva fungerte ikke? Dette er et viktig punkt ettersom det vil føre til masse læring.

Når du har fullført alle de seks stegene, så gjør du alt en gang til. Da har du allerede lært en gang hva som funker, og hva bedriften deres kan gjøre bedre. Spesielt hvis det er en store bedrift så burde strategien kommuniseres ut til alle de ansatte. Det siste jeg vil si er «ikke gjør det så komplisert», følg de enkle stegene som jeg har skrevet ovenfor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *